vrijdag 11 december 2015

december

Langzaamaan kwam alles in een wat rustiger vaarwater. Ik besloot dat december beter moest worden. Niet dat ik de magische kracht heb om zoiets af te dwingen maar het scheelt allicht in je eigen beleving. En eigenlijk kon het alleen maar beter worden, hoewel ik ook wel weet dat dat maar tijdelijk zal zijn. Langzamerhand kwam ook mijn eetlust weer terug. Vreemd dat je pas merkt wat je miste als het weer terug is. Ik heb zoveel maanden geen eetlust gehad. En nu kan ik weer genieten van eten en dat voelt zo goed. Het leven is echt een stuk minder leuk als je niet kan genieten van eten en ik besef  nu pas dat ik dat altijd heb onderschat. Nog steeds vind ik niet alles meer lekker, maar de tip van de diëtiste om een stapel soja pannenkoeken te bakken en in te vriezen zodat ik altijd iets achter de hand heb was goud. 

Inmiddels heb ik ook een bezoek gebracht aan de huisarts. Mijn huisarts, die tot twee keer toe mijn situatie niet goed had ingeschat, maar van wie ik besloten heb dat hij toch mijn huisarts moet blijven. Het was een goed gesprek. Ik slik nu bètablokkers om te voorkomen dat ik weer een migraine aanval krijg. Blij ben ik er niet echt mee; ze zorgen voor een daling van bloeddruk en hartslag en dat was bij mij al zo laag. Maar alles is beter dan migraine. En mocht ik toch een aanval krijgen dan heb ik ook daar medicatie voor mee gekregen. Daarnaast heb ik met hem gepraat over euthanasie. Hij staat er gelukkig voor open. Ik weet niet of ik het wil als het zover is, maar ik wil goed voorbereid zijn en alles geregeld hebben voor het geval het wél aan de orde komt.  

De dexamethason begint inmiddels zijn tol te eisen. Ik ben behoorlijk moe. De nachten zijn kort maar ik heb van de nood maar een deugd gemaakt en al mijn kerstkaarten al geschreven en verstuurd. Ook heb ik nog nooit zoveel sudoku's gemaakt. 's Nachts radio geluisterd. Het huis in kerstsfeer gebracht. En nagedacht over mijn uitvaart. Ik heb een afspraak gemaakt met een uitvaartmaatschappij om kennis te maken en dat voelt goed. 
De dexamethason ben ik nu aan het afbouwen en ik merk dat ik steeds vaker overdag in slaap val. Natuurlijk altijd als ik een serie kijk waarbij ik standaard drie uur over één aflevering doe. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de serie te saai is. Maar die slaap is wél lekker! Wel jammer dat de pijn nu weer wat toeneemt maarja, je kan niet alles hebben. 

De uitslag van het genetisch onderzoek is inmiddels ook bekend. Ik heb niet het Chek2-gen en dat is goed nieuws! Geen extra risico voor mijn dochters en zussen. Al met al best wat redenen dus om te geloven dat december inderdaad beter wordt. Ik begin er zelfs stiekem aan te denken om de jaarwisseling op een bijzondere plek te vieren.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten