vrijdag 24 juli 2015

pijn

Pijn is een vreemd fenomeen. Iedereen die ooit is bevallen of een wortelontsteking aan zijn of haar kies heeft gehad weet het. Je kan de meest vreselijke pijnen lijden, maar als het weer weg is vergeet je hoe erg het was. Tenminste, je wéét nog wel dat het enorm veel pijn deed (wortelpunt ontsteking, december 2012, ik noem maar een voorbeeld....)  maar hoe erg het voelde, dat is niet meer terug te halen. Tot het moment dat de pijn weer terug is en je denkt "ohja, dit was het en het is niet leuk".

Toen ik nog niet wist dat ik uitzaaiingen had heb ik ook vreselijk veel pijn gehad. En de maanden daarna ook regelmatig. Ik kon vaak nauwelijks lopen, lag/zat vaak op de bank en kon eigenlijk niet meer functioneren. Paracetamol en Ibuprofen hielpen wel, maar gedeeltelijk. Vanaf het moment dat ik startte met het plakken van de Fentanyl pleisters ging het beter. En hoewel ik tijdens de chemokuren allerlei klachten had was de pijn goed te doen. Ik kon alles weer zelf! Nouja, alles....ik kon in ieder geval weer normaal lopen (niet te ver natuurlijk) en zelf mijn boodschappen halen op de fiets. En slapen.

Maar altijd als je denkt dat het niet gaat gebeuren komt het. Sinds zaterdag is die vreselijke pijn weer terug. Die pijn die er de hele dag is, niet weg gaat wat je ook doet en waardoor je niet goed kan slapen, lopen of nadenken. Ondanks de 6 paracetamol per dag en de Fentanyl pleister die ik nog steeds plak. Eerst dacht ik nog dat ik teveel met emmertjes aarde uit de tuin had gelopen. Of dat het na een paar dagen wel weg zou gaan. Ik bel het ziekenhuis niet zo snel maar met de vakantie voor de deur heb ik het vanmorgen toch maar gedaan. Bovendien wint Middelste weer te vaak met Rummicub, dat is een slecht teken. Het was meteen duidelijk, de Fentanyl wordt opgehoogd. Ik ga nu pleisters krijgen waar per uur 25 microgram van wordt uitgescheiden, meer dan het dubbele van wat ik nu heb dus. Omdat ik bij het starten waarschijnlijk een paar dagen ziek, zwak en misselijk zal zijn ga ik er zondag pas mee beginnen. Morgen ben ik jarig en traceer ik mezelf op wat Ibuprofen, ik ben gek op die roze smarties.




Vandaag kreeg ik ook een bijzonder pakketje bezorgd ter waarde van 379,98 euro. Het was de Xgeva (spreek uit "eksdjieva") die ik vanaf maandag elke vier weken ingespoten krijg. Het is een botversterkend middel. Ik hoef dus geen Bonefos tabletten meer te slikken en krijg ook geen Zometa meer via het infuus. Hopelijk geeft het waar voor zijn geld en krijg ik geen last van bijwerkingen. Het spul ligt nu in de koelkast te wachten, de bijgeleverde koelelementen mag ik houden?! Toch nog een cadeautje voor mijn verjaardag ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten