zaterdag 23 januari 2016

projecten

Inmiddels is vandaag alweer dag 5 van mijn nieuwste project: chemo in tabletten. Maandag heb ik een uitgebreid gesprek met de verpleegkundige gehad over deze  kuur. Ik moet elke ochtend en elke avond op vaste tijdstippen 1800 mg capecitabine slikken, dat zijn vijf tabletten per keer. Een half uur na het eten dus ik zag al beren op de weg omdat ik in de ochtend meestal misselijk ben en niet kan eten. Tot nu toe gaat dat echter goed. Eén kuur bestaat uit twee weken tabletten slikken en één week niet. Na drie kuren krijg ik weer een scan om te kijken of deze chemotherapie aanslaat. Als dat het geval is en de bijwerkingen meevallen mag ik doorgaan met deze kuur tot hij niet meer werkt of tot de bijwerkingen te erg worden. De meeste mensen krijgen vroeg of laat last van het voet-hand syndroom waarbij de hand- en voetpalmen droog, rood en pijnlijk worden. Ik ben dus meteen begonnen met smeren om de boel soepel te houden. Nog nooit zulke zachte voetjes gehad! Verder kan ik last krijgen van mondproblemen, diarree, misselijkheid (komt bijna nooit voor), moeheid en nog wat dingen die zelden voorkomen. Maar dat zegt niets, ik heb vaak last van zeldzaam voorkomende bijwerkingen....

Tot nu toe is het redelijk te doen. Mijn eetlust is beneden peil, maar dat is geen nieuws. Het grootste probleem is dat ik dood- en doodmoe ben. Eigenlijk wil ik alleen maar liggen en slapen. En het kan door zoveel dingen komen....de bètablokkers, de bloedarmoede, de chemo, de slechte nachten of de pijn. Want ja, die is ook weer terug, de pijn in mijn rechterbekken /been, daar waar ik nu juist bestraald ben.

Ik kom dus eigenlijk niet meer toe aan mijn andere projecten. Een bucketlist heb ik niet, maar wel een hoop projecten die ik graag af wil maken. Drie boeken schrijven over de levenslopen van de kinderen die ze krijgen als ze 18 zijn. Het boek voor Oudste is bijna af. Een boek over mijn eigen leven schrijven. Alle filmpjes die ik ooit gemaakt heb met mijn fotocamera achter elkaar zetten en er één grote film van maken. Een draaiboek voor mijn eigen uitvaart maken (dit vind ik een stom project en ik had het liever niet gedaan, maar het moet nu eenmaal). Elke drie weken naar de film zolang als deze chemo duurt. En zo zijn er natuurlijk altijd nog een hoop projecten te verzinnen. Project tuinhekje (verschoven naar de lente). Project badkamer (nog steeds geen tweede toilet.....uitgesteld tot zich een niet al te dure loodgieter meldt die niet meteen roept "oooh wat een onhandig lage aansluiting" en ook nog de hoofdprijs wil ontvangen). Project vakantie (eerst maar eens kijken hoe de komende weken gaan). Project "vandaag blog bijschrijven" kan ik voor nu afvinken want dat is gelukt. Volgt nu project "dutje doen". 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten