maandag 16 maart 2015

energie

Tot nu toe zijn er alleen maar momenten bijgekomen waar ik méér energie voor nodig heb, maar het gaat dan wel om hele leuke dingen. Genoeg mentale oppeppers dus, maar het zorgt er ook wel voor dat ik soms een beetje in paniek raak. Plotseling heb ik een eigen huisje waar veel voor geregeld moet worden en veel voor gedaan moet worden. Niet echt een goede combinatie met chemo brains. Maar uiteindelijk zal alles goed komen en ten goede komen aan mijn levenskwaliteit. Dit huis geeft licht, heel veel licht!

Chemo nummer twee stroomde mijn aderen in terwijl ik vanaf de vijfde verdieping van het ziekenhuis mijn huisje bijna kon zien. De mist trok op en ik voelde me goed; de twee dagen ervoor had ik nergens meer last van gehad en ik was nog een beetje hyper van het woning nieuws. Dat ik krampen had gehad was een bekende bijwerking van Taxol en daar was helaas niet zoveel aan te doen. Deze keer was ik nog beter voorbereid, ik had een slaapzak meegenomen en gaf meteen toe aan de slaperigheid toen die zich aandiende, met een lekker muziekje in mijn oren. 

De dagen na de chemo heb ik veel minder last van kramp gehad maar ik ben wel vermoeider. Ik ben naar een verjaardag geweest maar heb een geen handen schudden en niet zoenen beleid gevoerd. Het voelde raar maar ik was bang dat mijn weerstand te laag was om tientallen mensen de hand te schudden. Zo durf ik eigenlijk ook niet meer naar mijn werk te gaan, al die peuters hebben constant virussen bij zich en bijbehorende snotneuzen. En we leren ze om altijd netjes een hand aan de juf te geven......Ik baal ervan want ik mis de kinderen (en mijn collega's!) maar ik ben sowieso te moe om te gaan en dan ook nog een tijdje te blijven.

Overigens heb ik deze week weer gemerkt hoe oud het nieuws soms kan zijn dat ons voorgeschoteld wordt. Alsof het net pas ontdekt was las ik in de krant dat sommige kruiden niet gecombineerd kunnen worden met gewone medicijnen. Sint Jans kruid kan chemotherapie tegenwerken. Goh, dat werd mijn negen jaar geleden al verteld, wat een nieuws. Toch ben ik vóór het gebruik van kruiden, in overleg met de oncoloog. Als sommige kruiden zo sterk zijn  dat ze chemotherapie kunnen tegenwerken, kunnen andere kruiden vast ook veel goeds doen voor je lichaam. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten