dinsdag 21 oktober 2014

afleiding

Het is herfstvakantie en dat is heerlijk want nu hoef ik niet om 6 uur op te staan. Ik ben namelijk alle schoolvakanties vrij, en dat is voor de kinderen ook leuk natuurlijk hoewel ik niet zoveel kan op het moment. Ik heb nog steeds pijn en heb  nu ook een gevoelige plek op mijn hoofd die nu ik erover nadenk al eerder opspeelde, voordat ik wist dat ik uitzaaiingen had. Daar zal dan ook wel wat zitten (op de pet scan was dat niet te zien omdat er in de hersenen altijd activiteit is en alles oplicht). De pijn verschuift van de ene plek naar de andere dus net als ik denk dat het beter gaat komt het op een andere plek weer opzetten. Ik hoop maar dat het zogenaamde "tumor flare" is. Dan neemt de pijn tijdelijk toe als met de behandeling wordt begonnen. 

Ik heb 8 jaar geleden veel steun gekregen op de website van de-amazones, een site speciaal voor jonge vrouwen met borstkanker. Het gaf me veel steun, informatie en herkenning. Ik ben zelfs een paar keer bij een Amazones meeting geweest en heb lotgenoten in levende lijve ontmoet. Maar het kopje "uitzaaiingen", daar keek ik liever niet naar. En na  een paar jaar wilde ik eigenlijk helemaal niet meer op de site kijken. Ik wilde door met mijn  leven en niet meer herinnerd worden aan die rot ziekte. Dit weekend heb ik de site toch weer bezocht en mijn amadinnetjes weer gesproken. Terug met slecht nieuws, dat was niet wat ze wilden horen. Ik zag dat sommige vrouwen inmiddels waren overleden, maar tot mijn vreugde ook dat er vrouwen waren die al een tijd weten dat ze uitzaaiingen hebben en er nog steeds zijn! Toch viel het me erg zwaar om alle informatie en ervaringen onder het kopje "uitzaaiingen" te lezen. Wat staat me allemaal nog te wachten? Ik heb besloten om het maar gedoseerd tot me te nemen.



Vakantie betekent meer vrije tijd en dat betekent weer dat er meer tijd is om na te denken en dat valt zwaar. Ik heb mijn strategie  "afleiding" ingezet om niet gek te worden (want dat gevoel heb ik op sommige momenten). Jongste en middelste zijn altijd wel in voor een spelletje en het weer leent zich uitstekend voor een activiteit zoals film kijken. We zijn gistermiddag op de fiets naar het winkelcentrum gegaan en hebben wat films uitgekozen bij de filmclub. En er chocolade kruidnootjes bij gekocht; wel wat vroeg maarja we stellen nu niets meer uit ;) Bovendien krijg ik zo nog wat calorieën binnen want met mijn eetlust is het slecht gesteld. Ik heb zelf een film uitgekozen die al lang op mijn lijstje staat en wat te lezen leek me ook wel en goede afleiding. Morgen en overmorgen zal ik sowieso afleiding hebben. Ik moet voor mijn werk verplicht nog even wat staatsxamens doen in Amsterdam. Nederlands als tweede taal op HBO niveau met de onderdelen lezen, spreken, schrijven en luisteren. Met dat schrijven zit het wel goed denk ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten