zaterdag 4 oktober 2014

pet scan

Een PET scan is geen scan van je huisdier (leuk als je jongste net Engels aan het leren is) maar een positronemissietomografie scan. Een pret scan is het ook niet echt. 

Ik hoefde dus niet weer helemaal naar Nieuwegein maar mocht toch in het ziekenhuis naast mijn werk komen waar ze sinds enkele weken ook een PET scanner hebben. Omdat er met radio actieve stof gewerkt wordt vindt alles plaats achter een een dikke geheimzinnige deur die alleen ziekenhuispersoneel open kan maken. Nadat mijn suiker was gecontroleerd ( geen idee wat 4,2 betekent  maar blijkbaar was het goed) kwam het spannende gedeelte, het infuusje aanleggen. Als je al 6 uur niet hebt mogen eten, het vermoeden hebt dat die scan toch echt gebruikt wordt om uitzaaiingen en geen ontstekingen op te sporen en het lukt niet om het infuus er goed in te krijgen dan word je niet echt blij. Ook de collega van de verpleegkundige lukte het niet. Anesthesie werd gebeld, daar leggen ze aan de lopende band infusen aan dus misschien lukte het iemand daar wel. Nu werd het leuk, want ik mocht meelopen door het ziekenhuis via deuren die je met pasjes kon openmaken (altijd proberen de leuke kant van het verhaal te blijven zien). Aangekomen op de uitslaapzaal (?? denk ik, veel patiĆ«nten in bedden en nog meer verpleegkundigen en anesthesisten) zag een oude rot in het vak dat ik stiekem nog een hele mooie ader had lopen op de achterkant van mijn arm, nooit gebruikt voor chemo's. Infuusje zat er zo is....

Ik wist dat ik wat radio actieve stof ingespoten zou krijgen en dan een uur moest rusten. Wat ik niet wist is dat dat was in een afgesloten  saaie ruimte met alleen een tikkende klok en dat ik helemaal niets mocht doen, zelfs niet lezen. Het uur was lang en ondanks het dekentje dat ik had gekregen koud. Ik heb wel wat tips voor het ziekenhuis. Zachte bedden in plaats van stoelen die je met een afstandbediening alle kanten op kan verstellen behalve de kant die comfortabel zit/ligt, warme dekbedden en rustgevende muziek.

Gelukkig was de scanner (Philips staat er met grote letters op) nieuw wat betekent dat het scannen korter duurt dan in een oude scanner. 


Maar na een half uur doodstil liggen terwijl je in een scanner heen en weer wordt geschoven ben je blij als je eruit mag. In de folder die ik digitaal toegestuurd had gekregen stond dat de uitslag zeven werkdagen zou duren. Ik had nog steeds niets gehoord over een nieuwe afspraak dus besloot ik de volgende dag het ziekenhuis maar te bellen. Er was voor maandag de week erop een afspraak gepland. Maar, ik kon ook de volgende dag al terecht?! In Nieuwegein natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten