donderdag 23 oktober 2014

examen

En na een paar mindere dagen kwamen er gelukkig een paar betere dagen, zoals altijd. Misschien wel door de afleiding, niet alleen door mijzelf gecreĆ«erd maar ook door de mensen om mij heen. Of door alle liefde die ik krijg van anderen om me heen. Want zeg nou zelf, als je een koeienpak krijgt om warm te blijven en je zoon trekt dat ding drie keer per dag aan, dan kan je alleen maar lachen. En als iemand anders nog meer tijdschriften komt brengen (terwijl ze  ondertussen ook nog even de afwas doet) doet  dat ook wat met je welbevinden. Lieve kaartjes die door de postbode worden bezorgd ook. Virtuele bloemen. Katten die constant bij je willen liggen. Op de bank onder een slaapzak een serie kijken terwijl oudste naast je hangt/ligt. Ik kan nog steeds gelukkig zijn.

Dat de pijn iets minder is komt goed uit. Gister en vandaag moest ik namelijk naar Amsterdam om examens te doen. Examens ja. Voor mijn werk moet ik vier taaltoetsen doen, verplichte kost, om aan te tonen dat ik Nederlands kan spreken, lezen,  luisteren en schrijven. En dat allemaal op HBO niveau. Dat ik op zowel HBO als  WO niveau een diploma heb gehaald maakt niets uit, ik moet die specifieke examens doen. 

Zo heb ik de afgelopen twee dagen ergens in Amsterdam Zuid het examen NT2 gemaakt voor mensen met Nederlands als tweede taal. En ik kan je dit vertellen, zo makkelijk was het nu ook weer niet. Voor mij was het goed te doen en het zou vreemd zijn als ik de examens niet heb gehaald. Maar als Nederlands inderdaad je tweede taal is zijn het denk ik pittige examens. Ik heb respect voor alle andere kandidaten die met mij de examens deden.

Voor mij waren het twee dagen vol met afleiding. Het is best grappig om na zo'n lange tijd weer examen te doen, inclusief strenge regels (geen horloges toegestaan?!). Mijn hersens werken in ieder geval nog uitstekend. Ik heb leuke mensen gesproken uit allerlei landen en de terugreis met metro, trein en bus ging beide dagen best goed (geen vertraging, genoeg zitplaatsen ja, het bestaat). En of ze het speciaal voor mij hadden gedaan, wie zal het zeggen, maar de laatste luistertekst ging over orthopedie. Over vijf weken de uitslag. Dan zijn ze in het ziekenhuis toch sneller.

Morgen nog meer afleiding. Ik mag voor een intake bij radiotherapie naar het UMC. Joepie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten